Thuis komen

9 december 2024 - Underberg, Zuid-Afrika

Zaterdag 8 december.

De wekkertjes liepen 7:00 uur af en nadat we de koffers hadden gepakt kwam de eigenaresse zeggen dat er helaas weinig water was door een storing. Na een flinke regendans onder de douche werden we toch helemaal nat en konden we zelfs de shampoo ut de haren spoelen en konden we toch lekker fris op weg naar Underberg. Een rit van 330 kilometer op prima wegen en na een pitstop bij een enorm pompstation voor een beker koffie en een giga muffin reden we om 13:30 uur het ons bekende dorp in. Nadat we de auto nog even hadden volgetankt reden we een kwartiertje later de prachtige tuin van Cedar Garden in en konden we onze spullen in onze kamer zetten.

                             Cedar Garden

Direct daarna al wat foto’s kunnen maken van een bijzondere Sunbird en op verzoek een selfie gemaakt in ons zitje zodat jullie kunnen zien dat we nog niet vel over been zijn.

                                                                               Op verzoek                                              Dubble-Collard Sunbird

Aan het eind van de middag zijn we naar het dorp gelopen, er is jammer genoeg geen Wimpy maar een patatje met een Hot Chili Chicken Wrap bij KFC is ook niet te versmaden (hahaha). Net voor we daar waren begon het te druppelen en toen we binnen zaten ging het noodweer los. We hebben extra lang over onze maaltijd gedaan en toen het na een klein uurtje even droog werd zijn we als een speer naar onze kamer gegaan en op het terras zitten wachten tot het noodweer zou losbarsten want het stormde verschrikkelijk en het onweerde aan alle kanten.

Om 18:30 uur ging het los en hoewel er deze keer weinig vuur in de lucht was hadden we ook nu een lichtshow. Het Kersgevoel zit er hier al aardig in en op zijn Afrikaans gaat dat gepaard met in elkaar geknutselde kersbomen en heel veel flikkerende gekleurde lichtstrings. 

                                                                      Kerstboom

Boven het terras is het een geknipper van rode, gele, groene en blauwe lampjes. Wij zijn meer van de witte kaarsjes en een flink pak sneeuw voor het ultieme Kerstgevoel.

Om 19:00 uur hield het op met regenen en begon het knikkers te hagelen, gelukkig stond de auto onder een boom die de stuiters redelijk opving. Daarna barste er alsnog een hevig onweer los en konden we net als vorige keer genieten van gigantisch vuurwerk en bleef het nog tot diep in de nacht onrustig.

Maandag 9 december.

In alle rust de spullen gepakt en om 8:00 uur voor een super uitgebreid ontbijt naar de ontbijtzaal gegaan en natuurlijk veel te veel gegeten maar na een uurtje uitbuiken op het terras was het aardig gezakt. Nog even een laatste ronde door de tuin en om 10:00 uur afscheid van Monika genomen, die ons nog wel even wilde zien voor we vertrokken, ze wenst ons een prettig verblijf op het project en zag ons graag nog eens terugkomen.

                              Engerd                 Swift                        Plaatje

Nog een rondje langs het meer gelopen en daarna naar de Super Spar waar de jongens van het project ons zouden ophalen. Stipt 12:00 uur stopte er een auto naast ons en konden we kennismaken met Mali en Winders die ons de komende 2 weken op het Project gaan vermaken. Eerst nog door de Super om voor de komende week boodschappen te doen en met 2 karren volgestapeld gaan we hier de komende week geen last van knorrende maagjes krijgen. Toen achter hen aan naar het Project en dat voelde echt als thuiskomen. Vrijwel alles was nog bij het oude gebleven en nadat we onze kamers hadden ingericht konden we buiten onze bergen bewonderen. Het was wel een beetje nevelig maar Gardens Castle en Bamboo stonden nog fier overeind.

Gardens Castle en Bamboo                           Eerste kadaver

Rond 15:30 uur werden we opgeroepen voor een dode koe en konden we gelijk aan het werk. Bij een boer in de buurt konden we het kadaver ophalen en naar de ons bekende plaats bij de Mzimkulu rivier brengen. Daar was wel het een en ander veranderd want de oude kijkhut was vervangen door een fraai geconstrueerde nieuwe en ook de schutting zag er een stuk betrouwbaarder uit. Ook het toegangspad was aangepast en ging nu langs een meertje waar we werden getrakteerd op 1 van de zeldzaamste vogel van Drakensbergen de African Fish Eagle.

                                     African Fish Eagle                                                                                 Libelle

Terug bij het Gate House heeft Jan ons nog verrast met een heerlijke pasta en omdat wij al genoeg hadden gedaan vandaag hebben de beide jongens de afwas gedaan.

Straks nog even ouderwets op het terras genieten van een kikkerconcert en natuurlijk sigaartje, Savanna en Biltong en daarna naar bed want de wekkertjes moeten op 4:00 uur.

Tot siens.

Jan Fokke en Martin

Foto’s

8 Reacties

  1. Jannie-de-Haan:
    9 december 2024
    Ik geniet van jullie uitgebreide verhalen en de mooie foto's
  2. Willem:
    9 december 2024
    Hoi mannen, Wat werd er met de koe gedaan?
    Destructie of predatorvoer
    Groet Willem
  3. Paul en Greet:
    9 december 2024
    Jullie zien er nog goed uit hoor. Met dank aan Wimpy en KFC😁 mooie foto's weer. De gieren rund op het menu zeker. En nu aan het werk!
  4. Klaske Jonker:
    9 december 2024
    Wens jullie twee mooie weken op het project. Was weer genieten van jullie verslag en de mooie foto’s.
  5. Nynke:
    9 december 2024
    Heel veel plezier met jullie prachtige project🦒🦍🦓🐘
    Vanaf de bank in Sneek zijn we er toch een beetje bij met jullie mooie reisverslagen😎
  6. Jenneke:
    10 december 2024
    Mooi verhaal weer, respect voor wat jullie doen.
  7. Klaske kootstra:
    11 december 2024
    Dat is weer genieten van jullie verslag en foto’s 👍😁succes met het nieuwe project,!Ik wacht rustig af en ben benieuwd?Groetjes🙋‍♀️
  8. Carrie Zelman:
    12 december 2024
    I love the photos!